ماشینهای کشاورزی - دستگاه روغن کاري
|
دستگاه روغن کاري |
|
تمامي قطعات متحرک در تماس با يکديگر توليد اصطکاک مي نمايند. اصطکاکا گرماي فرايند و گرما درجه حرارت آن قطعات را آنقدر بالا مي بود که ذوب شده يا به يکديگر بچسبند. يک راه جلوگيري از اين ضايعه، روغن کاري است که اصطکاک را به کمترين مقدار رسانده و گرماي توليدي را نيز دفع مي نمايند. دستگاه روغن کاري از قطعات زير ترکيب مي يابد: |
1) مخزن (کارتر): |
|
کارتر ، مخزني بي شکل است که براي نگهداري روغن به زير بدنه موتور پيچ مي شود. ميل لنگ در فضاي اين ظرف مي گردد ، زهکش و پمپ روغن نيز در آن جاي مي گيرد. براي ريختن روغن در يک ظرف از سوراخي استفاده مي شود که بر سر درپوش سرسيلندر درآورده شده و با درپوشي بسته شده است. روي بدنه موتور، فيلتر ساده اي نصب مي شود که با فضاي اين مخزن در ارتباط است آن را نفس کش کارتر نامند. بخار روغن پس از تصفيه در اين فيلتر به صافي هوا هدايت مي گردد يا به درون سيلندر موتور مکيده شده و بسوزد. اين کار براي حفظ محيط زيست ضروري است. |
پمپ روغن : |
|
معمولاً از يکي از دو نوع چرخدنده خارجي يا چرخ دنده داخلي است. در نوع اول، دو چرخدنده از پهلو با يکديگر درگير هستند يکي از چرخ دنده ها با دريافت حرکت از ميل لنگ مي گردد و ديگري را مي گرداند. نتيجه کار اين که روغن از يک طرف مکيده و از طرف ديگر خارج مي سازند. در نوع دوم ، يک چرخ دنده درون چرخ دنده ديگر خارج از مرکز مي گردد. |
انواع روغن موتور: |
|
انواع گوناگوني از روغن موتور در بازار وجود دارند روغن ها نمره بندي دارند. اين نمره ها، گران روي روغن را مشخص مي کنند. نمره روغن با حرف SAE شروع شده و با چند عدد يا حرف و عدد تعقيب مي شود مثل SAE 5W و يا SAE 20 هر چه اعداد بزرگتر باشند گران روي روغن زيادتر است. ماشينهاي كشاورزي ـ دکتر منصور بهروزي لار |